Voor wie?

Leden

SV Buren kent verschillende soorten leden:

• Steunende leden
  • Actieve leden (bondleden)

Binnen het vrijwilligersbeleid richten wij ons tot de categorie “Actieve leden”. Bij deze categorie is er, zowel bij de heren/jongens als de dames/meisjes, een onderverdeling in pupillen, junioren en senioren. Voor dit beleidsplan gaan we van het volgende uit:

Als onderdeel van het lidmaatschap moeten de actieve leden, (spelende leden en ouders/ verzorgers van jeugdleden jonger dan 16 jaar), minimaal 4 vrijwilliger uren per half seizoen of vrijwilliger functie uitoefenen voor SV Buren.

Wanneer meerdere kinderen jonger dan 16 jaar binnen één gezin actief zijn, hoeft door de ouders/verzorgers maar voor één kind vrijwilligerswerk gedaan te worden.

Voorbeeld 1: Gezin met vader, moeder en 3 kinderen. Vader speelt in 2e elftal, 2 kinderen jonger dan 16 jaar spelen bij de jeugd. Van vader wordt verwacht dat hij minimaal 4 urem vrijwilligerswerk doet omdat hij actief lid is. Omdat de kinderen zelf nog geen vrijwilligerswerk hoeven te doen zal een van de ouders deze taak op zich moeten nemen. Dit betekent dat de vader 2 x 4 uren gaat meedraaien of vader en moeder delen de verplichting en dragen ieder 4 uren bij.

Voorbeeld 2: Gezin met vader, moeder en 3 kinderen. Ouders zijn geen spelend lid, oudste kind is ouder dan 16 jaar, de twee jongste zijn jonger dan 14 jaar. Het oudste kind moet zelf een bijdrage leveren. Voor de twee jongste kinderen is één van de ouders verantwoordelijk, van hen wordt totaal 4 uren vrijwilligerswerk per seizoen verwacht.

Vrijstelling

Leden of ouders/verzorgers met die bijvoorbeeld blijvende gezondheidsproblemen ondervinden en waarvoor geen passende taak gevonden kan worden en daardoor geen vrijwilligerstaken kunnen uitvoeren, hoeven geen vrijwilligerswerk te doen. Zij kunnen dit melden aan de vertrouwenspersoon. Ook andere gegronde redenen kunnen hier gemeld worden. In samenspraak met bestuur zal naar redelijkheid het verzoek worden beoordeeld.

Steunende leden en leden ouder dan 65 jaar, hoeven niet deel te nemen aan vrijwilligerswerkzaamheden, maar hun inzet wordt uiteraard zeer op prijs gesteld.

Nieuwe leden

Bij aanmelding als nieuw lid bij SV Buren wordt, wordt met het inschrijfformulier gevraagd een voorkeur op te geven voor een categorie vrijwilligerstaken.

De ledenadministratie geeft de aanmelding door aan de vrijwilligerscoördinator hij/zij zorgt voor de uitgifte en beheer van het inschrijfformulier. Hierbij wordt rekening gehouden met de afdeling waar het nieuwe lid zal spelen.

Ieder kwartaal dient de ledenadministratie een update te geven van alle mutaties die dat kwartaal hebben plaatsgevonden (nieuwe leden, afmeldingen, mutatie tussen rustende en actieve leden). Deze mutaties dienen te worden doorgegeven aan de vrijwilligerscoördinator, zodat deze verwerkt kunnen worden. Hij/zij zorgt ervoor dat de wijziging doorgegeven wordt aan de commissie en houdt de vrijwilligersdatabase up-to-date.